Мой кабинет

Для активации аккаунта, перейдите по ссылке, отправленной на Ваш электронный адрес

При изменении почты на Ваш текущий адрес будет отправлено письмо для подтверждения изменения.
Новый адрес не будет активирован до подтверждения со старого адреса.
Выйти

У далекому 2011 році сталася глобальна кіберспортивна революція, вперше в історії цифрового спорту за перемогу в турнірі команда отримала 1 мільйон доларів США.

Тодішня перемога NAVI на The International 2011 стала наріжним каменем у розбудові усієї індустрії кіберспорту в наступне десятиліття. Кіберспорт помітили і з маргінального андеграунду він несподівано став мейнстрімом, спортом майбутнього і цей історичний стрибок від турнірів з призовими в тисячі чи десятки тисяч доларів до мільйона надихнув ціле покоління геймерів з головою поринути у змагання з комп’ютерних ігор. 

Приклад Valve були змушені наслідувати й інші видавці ігор, щоб просто не відставати, тож угору злетіли призові не тільки в Dota 2, а і в інших дисциплінах і це глобально стимулювало ринок до розвитку. Збільшення аудиторії гравців, а також збільшення глядацької аудиторії привабили широкий пул спонсорів, та привернуло увагу букмекерів, що принесло в індустрію ще більше грошей, а значить сприяло ще більшому прискоренню росту індустрії аж до моменту, коли все це почало нагадувати мильну бульбашку, бо венчурні інвестиції в кіберспорт полилися рікою. 

З 2011 року кіберспорт зазнавав кілька епох: прихід глобальних спонсорів, венчурних інвестицій, домінування букмекерських компаній, настання кіберспортивної зими і, зрештою, захоплення кіберспорту арабськими країнами, які масово скупили ледь не всі найцінніші кіберспортивні активи. Проте каталізатором всіх цих еволюційних процесів став саме перший The International, на якому NAVI виграли той самий історичний мільйон доларів. 

2023 рік став роком, коли коло замкнулося і є відчуття, що ми всі повернулися в те саме місце з якого починали свій шлях. Звісно не можна увійти в одну воду двічи і кіберспорт у 2023 році це не кіберспорт 2011 року, проте можна остаточно констатувати, що перегони зі збільшенням призових фондів завершено. Кіберспорт не стане новим футболом у видимому майбутньому, а професійні кіберспортсмени за доходом у своїй масі залишаться дуже далеко від зірок футболу, баскетболу, хокею, бейсболу та багатьох інших традиційних видів спорту. 

Цього року Valve відпустили кіберспорт Dota 2 у вільне плавання, відтепер компанія, яка створювала тренди і бустила призові у всій індустрії, буде зосереджена на загальній масі шанувальників Dota. Кіберспортом будуть займатися сторонні організатори, як це було до 2011 року і вони вочевидь ніколи не поб’ють феноменальний призовий фонд TI2019, який склав понад 40 мільйонів доларів. 

Якщо хтось думає, що цьогорічний провал Компендіума – це не те, на що розраховували Valve, він дуже помиляється. Насправді Valve просто завершили експеримент, а їх нестримні і феноменальні призові фонди, які збільшувалися щороку – були ракетоносієм, який виводив весь кіберспорт на найвищу можливу орбіту. Коли стелю було досягнено Valve зупинилися і корабель під назвою кіберспорт став на те місце, вище якого йому вже не злетіти принаймні в нинішніх історичних умовах.

Тож давайте прослідкуємо за цією неймовірною траєкторією, коли ракета під назвою The International відірвала кіберспорт від землі і піднесла його на рівень, на який ніхто і не очікував у далекому 2011 році. 

У 1999 році, коли кіберспорт лише почав зароджуватися як більш-менш стабільне явище у всьому світі було розіграно смішні за нинішніх часів 285 тисяч доларів. Проте вже скоро призові почали стрімко зростати і каталізатором цього процесу стала поява CLP (Cybersport Professional League) – американської організації, яка першою стала проводити системні і потужні турніри по всьому світі. 

Потужний вплив на зростання призових мали і професійні ліги Південної Кореї по Starcraft, які випередили час і піднесли кіберспорт на вершину принаймні локально в регіоні. Вже у 2002 році загальні розіграні в кіберспорті призові сягнули цифри, яку через 9 років виграли NAVI лише за перемогу в одному турнірі. 

Поява WCG та ряду інших турнірів змусила кіберспорт зростати семимильними кроками, з’являлося все більше турнірів, а призові зростали на 30-100% кожного року і вже у 2007 сягнули 7,5 мільйонів доларів, але потім прийшла світова фінансова криза. У 2008 році призові майже не змінилися, а у 2009 впали майже у два рази до 4 мільйонів і стало зрозумілим, що в кіберспорті все погано і він не виправдав очікувань. 

В цей період багато хто розчарувався і перестав вірити у світле майбутнє кіберспорту. Турніри і команди масово розвалювалися, призові не виплачувалися, спонсори залишали ринок. Більшість гравців зневірилася в тому у що вірила ще вчора і пішла у реальне життя і саме в цей момент на допомогу прийшла Valve. 

Проведення першого The International дозволило встановити не тільки світовий рекорд по найбільшому призовому фонду в історії, а і вперше перетнути психологічну межу – у 2011 році розіграні в кіберспорті гроші вперше сягнули суми у понад 10 мільйонів доларів, десяту частину з яких отримала команда NAVI з Dota 2.

Після цього призові на TI і загалом в кіберспорті почали зростати шаленими темпами. Вже у 2013 році було розіграно майже 23 мільйони доларів, причому найбільшу суму було розіграно не в Dota 2, а в LoL, бо Riot не хотіли програвати цю війну і увірвалися в гонку озброєнь, витративши за рік понад 6 мільйонів тільки на призи. 

У 2014 призові в кіберспорті сягнули 38 мільйонів доларів. На Dota 2 припало 16 мільйонів, проте понад 20 мільйонів генерував весь інший кіберспорт, який намагався наздогнати лідера. 

У 2015 призові знову злетіли майже у два рази до 67 мільйонів доларів, на Dota 2 припав 31 мільйон, а це означало, що весь інший кіберспорт теж зріс аж на 50% за рік. 

2016 рік подарував дотерам 37 мільйонів, проте для іншого кіберспорту він був ще успішнішим, бо без Доти на інші дисципліни прийшлося 62 мільйони доларів – ріст майже у два рази за рік. 

Зростання призових в кіберспорті продовжилося і у наступні роки, а у 2019 Epic Games з грою Fortnine, намагаючись побити рекорд Valve, розіграли за рік понад 80 мільйонів доларів – на 12 мільйонів більше, ніж було розіграно у всіх дисциплінах загалом лише чотири роки тому. 

Ковідний 2020 рік потужно загальмував неймовірний злет призових, головним чином через відсутність The International того року, але вже у 2021 все повернулося на проторену колію, а Dota 2 знову стала лідером за розіграними призовими – в грі було розіграно 47 мільйонів, 40 з яких припали на найбільший призовий фонд турніру в історії кіберспорту. 

Це був пік, найвища орбіта, на яку Valve піднесли свою гру і ракету під назвою кіберспорт одночасно. У 2021 в кіберспорті було розіграно неймовірну чверть мільярда призових і неймовірні 40 мільйонів призових було розіграно лише на одному TI.

Призові The International з 2011 по 2023 рік

  • 2011 – $1,600,000
  • 2012 – $1,600,000
  • 2013 – $2,874,380
  • 2014 – $10,923,977
  • 2015 – $18,429,613
  • 2016 – $20,770,460
  • 2017 – $24,787,916
  • 2018 – $25,532,177
  • 2019 – $34,330,068
  • 2021 – $40,018,195
  • 2022 – $18,930,775
  • 2023 – $3,024,227

 У 2022 році ракетоносій Valve поступово почав знижуватися і остаточно приземлився у 2023 році, коли призовий фонд TI повернувся до відправної точки – до 2013 року, коли вперше в Dota 2 з’явився Компендіум і вболівальники почали безпосередньо впливати на розмір призового фонду турніру своїми донатами.

Вочевидь сьогодні The International вже не є головним турніром в кіберспорті, проте він виконав свою місію винести світовий кіберспорт якомога вище на небосхил. 

У 2011 році Dota 2 першою задала нову планку призових в кіберспорті, пізніше Riot з їх LoL включилися в перегони, а далі до них приєдналися інші онлайн-ігри, намагаючись відхопити частину пирога під назвою кіберспорт, який робив ігрові проекти успішними і дарував їм довголіття. 

Якщо на початку цього злету у 2011 році лише три дисципліни розігрували у рік понад 1 мільйон доларів, то у 2022 році таких дисциплін вже було 35! 

Не має жодних сумнівів в тому, що Valve зі своїм головним турніром The International змінили кіберспорт більше, ніж будь-яка інша подія чи організація за часи існування індустрії. Вони задали нову планку, ініціювати конкуренцію, а поява Компендіума і Battle Pass показали всім шлях до того, як заробляти на кіберспорті шалені гроші. 

Хтось скаже, що у 2023 році The International вже не той і матиме рацію, але цей турнір чесно виконав свою місію і назавжди залишиться найбільшою легендою в історії кіберспорту, легендою, яка не тільки встановила купу рекордів, а й остаточно змінила цілу індустрію.

Буквально вчора кіберспорт отримав найвище визнання у традиційному спорті, голова МОК Томас Бах оголосив про ймовірне створення Олімпійських ігор з кіберспорту.

Материалы по теме

Стартувала основна частина The International. Трансляція і сітка турніру

0

Розпочалася основна стадія The International, яку Valve так і називають TI, на відміну від попередніх ігор, які були лише дорогою на TI2024.

Valve змусять гравців малювати автографи для стікерів до Мейджора прямо на турнірах RMR

0

Valve змусять учасників Мейджора в Шанхаї малювати автографи для стікерів прямо на турнірі RMR. Про це розробник CS2 повідомив команди у листі.

Санкції США можуть залишити росіян без Steam, CS2 і Dota 2

У четвер, 12 вересня, провідні світові компанії та сервіси оголосили про вихід з російського ринку та запровадження нових обмежень для РФ. Серед них — Google, сервіси Slack та Notion.

Росіяни ставлять шах українському кіберспорту. Рейтингові турніри російського ТО поставлять українські клуби перед складним вибором

Вже наступного року перед українськими клубами, насамперед NAVI і тими, хто до того часу зможе пробитися в ТОР-20 – ТОР-30 світового рейтингу, встане важливий вибір – “Патріотизм чи гроші”?