Мой кабинет

Для активации аккаунта, перейдите по ссылке, отправленной на Ваш электронный адрес

При изменении почты на Ваш текущий адрес будет отправлено письмо для подтверждения изменения.
Новый адрес не будет активирован до подтверждения со старого адреса.
Выйти

2023 рік був не найкращим для кіберспорту. Після завершення пандемії Ковіду проблеми галузі лише загострилися і широкого розповсюдження набув термін “кіберспортивна зима” – період, коли чисельні інвестори кіберспорту, очаровані перспективами, зрештою спустилися з неба і побачили реалії. Цей процес призвів до закриття багатьох проектів та стартапів, звільнення величезної кількості працівників і навіть закриття клубів з багаторічною історією.

Видання esportsinsider провело опитування директорів ряду великих кіберспортивних організацій щодо розвитку кіберспорту у 2023 році. Пропонуємо вашій увазі переклад цього цікавого матеріалу. 

Як би ви охарактеризували кіберспорт у 2023 році?

Алекс Гонсалес, керівник відділу Luminosity в Enthusiast Gaming: «Загальна тенденція  – стабілізація, яка демонструє стійкість і адаптивність кіберспорту, який рухається до більш зрілого та безпечного майбутнього».

Хайме Падуа, співгенеральний директор FURIA: «Це був складний рік, коли кіберспортивним компаніям потрібно було адаптуватися до нових умов, особливо в умовах фінансової кризи, яка вплинула на всі сектори, а не лише на ігровий. Хоча цей сектор продемонстрував зрілість і стійкість, долаючи виклики та зберігаючи свою актуальність, як культурний тренд, що, на мою думку, є дійсно хорошим сигналом для ринку».

Крейг Левін, співгенеральний директор ESL FACEIT Group: «Кіберспорт у 2023 році був пов’язаний з перекалібруванням. Протягом останніх семи років індустрія кіберспорту пережила неймовірний приплив ажіотажу та інтересу і коли індустрія відеоігор перезавантажується після піків, спричинених COVID, видавці визначили кіберспорт, як стрижень – відповідаючи на питання «як», «що», і «чому» кіберспорт визначає утримання та монетизацію бази користувачів їх ігор. 

«Важливо те, що цей рік підкреслив, що формування бази шанувальників спорту за поколіннями потребує часу, який можна прискорити лише до певної міри. У 2024 році галузь і всі зацікавлені сторони прокладуть шлях до сталого розвитку». 

Моніка Дінсмор, старший директор бренду та маркетингу кіберспорту в Electronic Arts (EA): «Цей минулий рік мав злети і падіння, але я думаю, що ми будемо згадувати 2023 рік, як переломний момент для кіберспорту. Це був рік, який характеризувався змінами в стратегії та серйозними корективами – усі вони необхідні для довголіття та стабільності глобальної екосистеми кіберспорту».

Майлз Їм, заступник директора The Story Mob: «Вихід із бурхливого підліткового віку. Після пандемії кіберспорт почав уникати нереалістичних очікувань 2010-х років і перетворювався на більш стійку галузь. Кмітливі організації, які планували на довгострокову перспективу, мали на що спиратися, тоді як інші, мотивовані короткостроковою прибутковістю, почали зникати  зі сцени».

Роббі Дуек, генеральний директор BLAST: «Я думаю, що це був рік адаптації та невеликих змін. Ми бачили підйом і падіння певних акторів у просторі, який було важко сприйняти. Ми також бачили підйом і падіння певних ігор.

«Я думаю, що загалом ми спостерігали, ймовірно, подібну траєкторію до тієї, яку ми спостерігали на фінансових ринках. Відбулося збалансування екосистеми від максимумів деяких завищених оцінок у 2017/18 до більш реалістичного позиціонування ринку у 2023».

Ніколас «Nico» Маурер, генеральний директор Team Vitality: «Цей рік визначився тим, що багато кіберспортивних організацій повернулися до основ ведення бізнесу. Звичайно, перемоги на змаганнях мають бути головною метою, але ви також повинні дбати і про свій бізнес.

«Кіберспорт має дуже пристрасну базу шанувальників з усього світу, які дійсно прагнуть дивитися найкращі ігри та найкращих гравців. Це все ще актуально сьогодні, тому кіберспорт все ще виглядає як ринок, який швидко розвивається, якщо ви подивитеся на більшість показників».

Тарік Амхамді, співгенеральний директор і співзасновник Shikenso Analytics: «Якби мені довелося описати кіберспорт цього року однією фразою, це були б «Голодні ігри».

Яке найбільше досягнення вашої компанії у 2023 році і що б ви змінили?

Ніколас «Nico» Маурер, генеральний директор Team Vitality: «Очевидно, що нашим найбільшим досягненням цього року стала перемога в останньому Counter-Strike: Global Offensive BLAST.tv Paris Major. Для нас було справді особливим змагатися та виграти наш перший головний титул перед нашою домашньою публікою у Франції.

«Озираючись назад у 2023 році, ми мали б інший підхід до нашої команди з League of Legends. У нас були залишки суперкоманди 2022 року і ми залучили нових талантів і провели деякі заміни в тренерському штабі, але насправді це не спрацювало. Ми все ще шукаємо правильний рецепт успіху у League of Legends, щоб нарешті виграти наш перший титул LEC».

Крейг Левін, співгенеральний директор ESL FACEIT Group: «Найбільшим досягненням для ESL FACEIT Group у 2023 році було придбання Vindex і Esports Engine. Завдяки цьому придбанню ми змогли додати в організацію неймовірно велику лаву талантів, які протягом тривалого часу були експертами галузі, а також додали можливості для команди, яка базується за межами Сполучених Штатів, щоб досягти нашої глобальної мети».

Хайме Падуа, співгенеральний директор FURIA: «Ми зберегли наше швидке зростання, зберігаючи позитивну операційну маржу. Ми поновили контракти з нашими спонсорами, а також змогли залучити нових. Наша міжнародна експансія також стала визначною точкою 2023 року: FURIA тепер має підрозділи в США, Бразилії та на Мальті, а також систему електонних продажів, яка дозволяє нам доставляти наші продукти по всьому світу».

«Щодо того, що б я змінив, я вважаю, що у 2023 році ми могли б багато чому навчитися щодо вибору доцільних інвестицій для кращої взаємодії з нашою спільнотою, тож, можливо, я витратив би більше енергії, зосередившись на таких інвестиціях».

Роббі Дуек, генеральний директор BLAST: «Якщо я думаю про 2023 рік і раніше, то це робота, яку ми виконали над Fortnite Competitive з Epic Games. Вона була величезним досягненням як з нашої точки зору, так і в плані загального розміру, масштабу і видовищністі. Наші стосунки з Rainbow Six і Ubisoft також були визначними, вони почалися всерйоз у 2023 році та показали дуже сильні результати, і, звичайно, є BLAST.tv Paris Major — це феноменальний глобальний успіх. Це перший випадок, коли BLAST проводив мейджор…

«Я припускаю, що ми б могли трохи швидше укладати деякі угоди про спонсорство та комерційні права, але в цілому ми добре впоралися. Ми могли б впоратися ще краще, якби змогли провести активацію певних наших спонсорів і партнерів трохи раніше в цьому циклі».

Моніка Дінсмор, старший директор бренду та маркетингу кіберспорту в Electronic Arts (EA): «З точки зору кіберспорту EA ми неймовірно пишаємося зростанням кількості глядачів і залученістю нашого портфоліо кіберспорту у 2023 році. У вересні 2023 року ми дебютували в новій ері футбольного кіберспорту, запустивши EA SPORTS FC Pro…

«Ми щойно завершили успішний 3-й рік ALGS, у результаті якого загальний час перегляду склав 47,9 мільйона годин, що на 22% більше, ніж у минулому році, і середня хвилинна аудиторія (AMA) 130 383, що на 13% більше, ніж у минулому році. . Серія чемпіонатів Madden NFL 24 також має видатний сезон, кількість реєстрацій уже зросла на 81% порівняно з минулим роком. Дивлячись вперед у 2024 рік, я дуже позитивно налаштована щодо наших кіберспортивних програм».

Якими, на вашу думку, були визначні бізнес-тенденції у кіберспорті цього року?

Моніка Дінсмор, старший директор бренду та маркетингу кіберспорту, Electronic Arts (EA): «У 2023 році було багато помітних тенденцій, але, на мою думку, найпомітнішою була правильна оцінка галузі — від партнерства з брендами до кіберспортивних організацій. Протягом останніх кількох років ми спостерігали надмірні інвестиції в індустрію з боку венчурного капіталу і цього року ми побачили наслідки цього».

Крейг Левін, співгенеральний директор ESL FACEIT Group: «Основна тенденція цього року в кіберспортивному бізнесі — партнерство. Протягом 2023 року індустрія ігор і кіберспорту стикалася з багатьма проблемами, що спонукало поглянути на ландшафт з різних точок зору. Ця зміна сприяла розширенню співпраці, ми бачимо, як розвиваються партнерства з кіберспортивними організаціями, водночас видавці розвивають свої екосистеми».

Майлз Їм, заступник директора The Story Mob: «Мене надихнули творці та впливовці, які виявляли великий інтерес до кіберспортивних ліг, які вони любили. Такі організації, як Moist Esports і Disguised, увійшли в кіберспорт VALORANT і League of Legends не тому, що сподівалися заробити гроші, а тому, що вони були захоплені змаганнями та хотіли брати участь в процесі.

«Я не впевнений, що творці контенту самі по собі можуть бути вирішення проблеми зупинки зростання аудиторії кіберспорту, але це надихає – спостерігати, як шанувальники відомих стрімерів вперше відкривають для себе кіберспорт».

Влад Іспас, асистент продюсера телемовлення, PGL: «Помітною тенденцією, яка спостерігалася протягом року, була схильність усіх сторін віддавати пріоритет економічній ефективності. Ми розуміємо цю тенденцію і вважаємо, що з точки зору бізнесу, такий підхід полягає в досягненні високоякісного кінцевого продукту при розумних витратах».

Тарік Амхамді, співгенеральний директор і співзасновник Shikenso Analytics: «Після COVID-19 ми побачили, що індустрія скучила за івентами офлайн. Бажання людей відвідувати заходи та брати участь в івентах особисто підкреслює бізнес-орієнтований характер і переваги, особливо в контексті бесід, дискусій і переговорів».

Яка сцена кіберспорту вразила вас найбільше у 2023 році?

Крейг Левін, співгенеральний директор ESL FACEIT Group: «Наш турнір Mobile Legends: Bang Bang справив на мене найбільше враження у 2023 році. Було згенеровано понад 15 мільйонів годин перегляду та на івенті в Джакарт білети були розпродані протягом трьох днів поспіль. Це однозначно показує, який величезний потенціал мають мобільні ігри. Хоча є певні регіональні моменти, масштаби цієї події порівниний з тим, який ми бачимо в інших провідних іграх кіберспорту, таких як Counter-Strike і Dota 2, кожна з яких може похвалитися більш ніж десятилітніми історіями розвитку».

Ніколас «Ніко» Маурер, генеральний директор Team Vitality: «Цього року Rocket League вразила найбільше, оскільки в 2023 році вона перевершила всі очікування.

«Коли ви дивитеся на такі ігри, як Counter-Strike або League of Legends, вони були основними продуктами кіберспорту протягом багатьох років, тому ми знали, що вони будуть мати успіх…

«Але Rocket League цього року викликала багато емоцій завдяки новим суперництвам і популярним турнірам, які протягом року викликали інтерес до гри та згодом залучили нових глядачів».

Алекс Гонсалес, керівник Luminosity, Enthusiast Gaming: «Apex Legends та їхнє прагнення постійно покращувати якість перегляду для фанатів, одночасно підвищуючи рівень своїх особистих подій. У нашій програмі Apex 2023 рік був захоплюючий і ми отримали результати, якими ми пишаємося. Ми з нетерпінням чекаємо участі в ALGS у 2024 році».

Хайме Падуа, співгенеральний директор FURIA: «CS2 – навіть після переходу від CS:GO до CS2 ця сцена зберігає свою популярність серед шанувальників FPS. Аудиторія залишається великою, турніри є конкурентними та престижними і є багато очікувань щодо майбутнього Мейджора, першого в епоху CS2 ще і за новою моделлю, встановленою у 2023 році з врахуванням рейтингу команд.

«VALORANT – ця гра досягає успіху в спілкуванні зі своїми фанатами та спільнотою. Його стабільне зростання набирає обертів і з кожним днем ​​стає все потужнішим, оскільки партнерство, встановлене між видавцем і командами, є запорукою такого зростання».

Майлз Їм, заступник директора The Story Mob: «ВАЛОРАНТ! Можливо, я упереджений, але я був на трибунах і бачив VCT Champions наживо на форумі KIA в Лос-Анджелесі, і це було неймовірно. Дивитися, як північноамериканська команда виграє міжнародну кіберспортивну подію — рідкість, і побачити, як Поттер і Demon1 ведуть EG до чемпіонства після всіх труднощів, з якими зіткнулася команда, було дуже особливим. Це був ідеальний завершальний момент року, коли VALORANT міцно закріпився як елітний вид кіберспорту. Очікуйте, що він залишиться там у найближчому майбутньому».

Яка кіберспортивна дисципліна вразила вас найменше у 2023 році?

Ніколас «Ніко» Маурер, генеральний директор Team Vitality: «Я був здивований Dota 2 цього року та відсутністю інтересу до The International (TI). Як правило, у соціальних мережах ми бачимо величезну кількість дебатів щодо турніру, команд, призового фонду тощо. Однак цього року я не побачив того інтересу, на який очікував. Я не знаю точної причини, але мені здалося, що цього року менше людей цікавилися турніром». 

Тарік Амхамді, співгенеральний директор і співзасновник Shikenso Analytics: «Я згадую одну з найменш значущих тем цього року — це NFT в кіберспорті. Я вважаю, що технічно підкована аудиторія генерації  GenZ виявилася обережною, коли справа стосується новинок. Питання на кшталт «це те, що протримається» або «чи справді я хочу вкласти в це свої гроші» завжди надають темі NFT певний відтінок».

Хайме Падуа, співгенеральний директор FURIA: «Dota 2 — конкурентна сцена гри втрачає привабливість серед шанувальників протягом останніх років і потребує переосмислення. Розмір аудиторії не надихає і для оновлення бази гравців потрібен час, тож якщо не буде серйозної реструктуризації сцени, я відчуваю, що організації залишатимуть сцену все частіше. 

«Хоча я кажу про це, я повинен наголосити, що сам дуже хотів би побачити серйозну реструктуризацію сцени, яка б її оживила та створила кращу екосистему для розвитку команд».

Материалы по теме

“Кіберспорт поза політикою”, або як президенти шести країн відкривали “Ігри майбутнього” в Казані

Коли у 2014 році Росія анексувала Крим і розпочала війну на Донбасі, переважна більшість українських кіберспортсменів і кіберспортивних діячів продовжили грати в російських командах, на російських турнірах і їздити на заробітки до Москви, облаштовуючи студії і виступаючи зі сцени міжнародних змагань, чи коментуючи матчі цих змагань, організованих путінським олігархом для відмивання репутації вбивць і загарбників.

Кінець казки? Monte не пройшли на Мейджор і ось основні причини, чому так сталося

Український клуб Monte, який здійснив революцію у CS:GO і в українському кіберспорті, не зміг пройти на перший Мейджор з CS2. Ця поразка може привести команду до швидкого згасання на тлі проблем, з якими вона стикається прямо зараз.

Англомовні запроданці та інші зашквари трансляцій турніра Путіна “Ігри майбутнього”

В Росії розпочався турнір Путіна “Ігри майбутнього”. Попри сподівання, на турнірі з Dota 2 була присутня англомовна трансляція і на ній працювали відносно відомі англомовні таланти, один з яких навіть коментував The International.

Відома українська стримерка і подруга Сімпла зилишила Україну і стала амбасадором російської команди Aurora

Відома українська  стримерка та інста-блогерка Diana Rice, знаходячись в Києві після початку повномасштабного вторгнення, остаточно обрала бік Росії. Дівчина, широко відома в кіберспортивному ком’юніті, стала амбасадором та ведучою російської команди Aurora, головним спонсором якої є російський букмекер 1xbet.