Мой кабинет

Для активации аккаунта, перейдите по ссылке, отправленной на Ваш электронный адрес

При изменении почты на Ваш текущий адрес будет отправлено письмо для подтверждения изменения.
Новый адрес не будет активирован до подтверждения со старого адреса.
Выйти

У 2011 році компанія Valve змінила кіберспорт, а через 10 років потому встановила планку, яку, цілком можливо, не зможуть побити у найближчі десять років.

У цьому матеріалі ми розкажемо, як Valve назавжди змінила кіберспорт і чому те неймовірне зростання, що тривало десять останніх років, завершилося і ми увійшли в період невизначеності, тож почнемо з самого початку.

До 2010 року кіберспорт розвивався активними темпами й вже тоді в нашій країні кількість геймерів нараховувала сотні тисяч, десятки тисяч з яких змагалися. 

В Україні справжній бурхливий розвиток кіберспорту припав на двохтисячні роки. Тоді цьому сприяли неймовірний розквіт комп’ютерних клубів, поява перших виділених ліній інтернету та поява першого міжнародного турніру World Cyber Games

Кілька тисяч комп’ютерних клубів тільки в Україні були забиті геймерами під зав’язку, в них постійно стояли черги. Така успішність була пов’язана насамперед з тим, що комп’ютерні ігри відкривали абсолютно новий цікавий віртуальний всесвіт, який миттєво набув нечуваної популярності. До того ж комп’ютери були дуже дорогі й купити їх мало хто міг собі дозволити, а от знайти гроші на оплату клубу було цілком по кишені навіть школяру.

Проте найважливішу роль відігравав швидкісний інтернет, якого тоді в Україні просто не існувало, тож змагатися в ігри можна було лише на лані, дома це було неможливим навіть при наявності компа.

Схожа ситуація була не тільки в Україні, а і по всьому світі, що сприяло формуванню ком’юніті основних кіберспортивних дисциплін, створенню перших команд та перших турнірів. 

Поява міжнародних турнірів на кшталт WCG ще більше сприяла розвитку ком’юніті, проте кіберспот так і залишався нішевим спортом, який не сприймали серйозно як індустрію, бо він був надто молодий, неструктурований і здавався тимчасовою втіхою. Мабуть тому геймери к клубах грали за девайси чи навіть пиво, а призові навіть на великих міжнародних турнірах обчислювалися у тисячах доларів.

На найбільших турнірах призові тих часів вимірювалися максимум у десятках тисяч, але такі турніри проходили пару разів на рік. 

Valve змінюють все

Все змінилося у 2011 році, коли компанія Valve вирішила хайпонути на випуску своєї нової гри Dota 2 й анонсувала величезний призовий фонд у розмірі 1 мільйон 600 тисяч доларів на турнірі з назвою The International.

Цей вчинок призвів до багатьох глобальних наслідків, вплив яких на кіберспорт важко переоцінити. Смішно, але саме Valve своїм вчинкам показали, що слоган WCG «Більше ніж гра» таки має зміст, смішно, бо саме Valve похоронили кіберспортивну Олімпіаду WCG, яка вирішила піти зі сцени вже у 2012 році, не бажаючи змагатися з розробниками ігор, які несподівано звернули увагу на новий ринок, який Samsung та декілька інших брендів вибудовували попереднє десятиріччя.

Збільшення призового фонду не тільки спонукало Samsung закрити WCG і зрештою призвело до занепаду багатьох незалежних турнірів, а і спонукало багатьох конкурентів Valve звернути на кіберспорт увагу, та почати запроваджувати кіберспорт у майже всіх майбутніх змагальних іграх, а також збільшувати призовий фонд у намаганні наздогнати нового лідера.  

Але почалося все з моменту, коли у серпні 2011 року Valve Corporation оголосила турнір по Dota 2 з призовим фондрм у 1,6 мільйона доларів США, який відбувся під час п’ятиденної виставки Gamescom у Кельні, Німеччина. Так народився Dota 2 The International.

Шістнадцять найкращих на той час команд з Dota 2 взяли участь у події, яка стала знаковою для кіберспорту, причому українська команда Natus Vincere (Na’Vi) виграла головний приз у 1 мільйон доларів США, перегравши у фіналі китайську команду EHOME.

В ті часи на турнірах по першій Доті розігрували кумедні призові і турнір з призовим більше мільйона був майже немислимим. Більш того багато хто взагалі не вірив, що турнір відбудеться і гроші виплатять.

Величезний призовий фонд Dota 2, передбачувано, привернув багато уваги до гри Valve, залучивши не тільки фанатів оригінального моду Warcraft III DotA, а і абсолютно нових гравців.

Наступна ітерація турніру проходила з 26 серпня по 2 вересня 2012 року в Benaroya Hall в Сіетлі, штат Вашингтон. З ще одним призовим фондом у розмірі 1,6 мільйона доларів США, які розігрувалися між 16 командами. Другий рік поспіль TI міг похвалитися найбільшим призовим фондом у кіберспорті.

Китайська команда Invictus Gaming тріумфувала над чинним чемпіоном і забрала додому головний приз у розмірі одного мільйона доларів. Попри те, що технічно Dota 2 ще перебувала на стадії «бета-тестування», гра закріпилася як одна з головних кіберспортивних дисциплін у світі.

Зростання Dota 2 як кіберспорту збігалося зі зростанням призового фонду її головної події.

Компендіум

Для TI3 Valve представила The International Compendium, інтерактивну цифрову книгу про турнір, розроблену в тому ж ключі, що й популярні в бейсболі книги з наліпками для гравців.

Кожна покупка Компендіуму збільшувала базовий призовий фонд Dota 2 (встановлений Valve у розмірі 1,6 мільйона доларів США) на 2,50 долара. Видавець також представив «розширені цілі», які мали розблокувати більше предметів і бонусів для гравців, які володіють Компендіумом, а також збільшити турнірний банк.

Завдяки Компедіуму і так рекордний призовий став ще більшим і на TI3 головний приз у розмірі 1 437 190 доларів США отримала шведська команда Alliance після того, як вона перемогла Na’Vi у захоплюючій фінальній серії з п’яти ігор.

Хоча Компедіум і збільшив призовий TI3, але фактично він не досяг мети подвоїти призовий фонд Чемпіонату Світу. Однак фінальна сума склала 2 874 381 доларів США заме завдяки ідеї Компендіуму. Це був вектор, який визначив подальше зростання призових на TI та майбутній розвиток для Dota 2.

Valve продовжувала випускати Компендіуми для ітерацій TI 2014 та 2015 років, причому кожна подія переростала свого попередника зі значним відривом. Також допомогло те, що видавець Dota 2 протягом року розширив підтримку Compendium на інші незначні турніри.

TI4 значно перевищив призовий фонд TI3, збільшивши його до 10 923 977 доларів США, а головний приз понад 5 мільйонів доларів США дістався китайській команді Newbee.

На тлі спекуляцій щодо подальшого зростання, TI5 спростував всі негативні прогнози і зібрав призовий фонд у розмірі 18 429 613 доларів США.

Valve також внесла деякі зміни у розподіл призів TI5, розподіливши їх так, щоб усі команди-учасниці пішли з грошима в кишенях. Після завершення чемпіонату світу з Dota 2 північноамериканські Evil Geniuses повернулися додому з левовою часткою у 6 634 661 доларів США.

Бойова перепустка Dawn of Dota 2

Починаючи з TI6, Valve замінила Compendium на Battle Pass, який пропонував своїм власникам численні квести, досягнення та інші внутрішньоігрові винагороди.

На відміну від Компендіумів, у Бойовій перепустці було видалено розширені цілі краудфандингу попередніх турнірів. Власники отримували нагороди одразу після придбання бойової перепустки. Важливою зміною стало і те, що тепер у призовий фонд TI перереховувалася не фіксована сума у 2,50 долара, а 25% грошей, витрачених на Battle Pass.

Нова бойова перепустка призвела до чергового побиття рекорду і призовий фонд TI6 склав 20 770 460 доларів, а китайська команда Wings Gaming виграла перше місце і головний приз у 9,1 мільйона доларів США. Попри те, що призовий фонд TI5 було перевищено лише на 2 з копійками мільйона доларів, TI6 пересік психологічну межу у 20 мільйонів доларів США — досягнення, яке на той час вважалося чимось неймовірним.

Проте тенденції говорили про те, що зростання призових фондів TI почне сповільнюватися. Деякі навіть очікували, що TI7 матиме менші призові, ніж його попередник.

TI7 довів, що ті, хто сумнівалися, помилялися! Призовий фонд знову зріс аж до 24 787 916 доларів США завдяки бойовій перепустці. Понад 10,8 мільйонів доларів отримали Чемпіони турніру Team Liquid.

Початок болісного занепаду?

На TI8 стрімкий ріст призових нарешті сповільнився, різниця з попередником склала менше мільйона доларів (загалом 25 532 177 доларів США).

Проте TI8 став, мабуть, найепічнішим The International на сьогодні — європейські аутсайдери OG перемогли китайських джагернаутів PSG.LGD у легендарному великому фіналі та забрали додому понад 11,2 мільйона доларів. 

 

Проте на кіберспортивній сцені вперше з’явився конкурент, який пообіцяв побити призовий фонд The International. 

Розробники гри Fortnite у жанрі Battle Royale оголосили, що Fortnite World Cup матиме призовий фонд у 30 мільйонів доларів США. Принизивши королеву кіберспорту, вони хотіли привернути увагу всього світу до своєї нової гри, а також встановити нову нереальну планку, якої до цього ще не досягав ніхто.

Шанси на те, що призовий фонд TI9 зможе досягти 30 мільйонів, не кажучи вже про те, щоб перевищити цю позначку, здавалися нереальними, особливо враховуючи тенденції попереднього турніру.  

Знову на першій позиції

На подив усього світу, Valve закріпила свою багаторічну серію зростання призового і регулярних рекордів, зібравши на TI9 величезний призовий фонд у 34 330 068 доларів США.

Ходили чутки, що компанія просто докинула власних грошей, щоб не впускати пальму першості, проте це так і залишилося конспірологічною теорією.

Епічність події було закріплено неймовірним і непередбачуваним успіхом переможців TI8 команди OG, які стали першими Чемпіонами Світу з Dota 2, які виграли два титули та ще й поспіль. У великому фіналі команда перемогла іншу видатну європейську команду Team Liquid.

Вигравши другий турнір TI, гравці OG стали тими, хто заробив найбільше грошей в історії кіберспорту.

Але на цьому історія не закінчилася. Valve досягла нових висот у 2021 році, коли компанія провела свій 10-й турнір TI. Попри затримки через пандемію COVID-19 і переміщення турніру зі Швеції в Румунію, The International увійшов в історію кіберспорту як турнір з найбільшим призовим фондом до теперешього часу. Новий рекорд склав 40 018 195 доларів США.

Російська команда Team Spirit,  в складі якої грало два українця, отримала найбільший головний приз в історії кіберспорту, перемігши PSG.LGD і забравши додому колосальний приз у розмірі 18 208 300 доларів США.

Неоднозначні зміни

Для TI11 Valve оголосила, що змінить розклад бойової перепустки. Тепер вона діятиме протягом усього TI11 та «протягом значного часу після цього».

Попередні бойові перепустки TI завжди випускалися за кілька місяців до турніру і вболівальники з інтересом стежили за зростанням призового фонду турніру.

«Ми хочемо переконатися, що час одразу після завершення The International є найкращим часом для гри в Dota», — сказали Valve, сподіваючись, що це дасть гравцям більше часу для отримання нагород навіть після закінчення TI11 у жовтні.

Після такої зміни дуже складно сказати, яким буде загальний призовий фонд. Організації та професійні гравці навіть не знають, за яку суму грошей вони змагаються.

На сьогодні, коли до кінця турніру залишилося лише кілька днів, призовий фонд сягнул близько 18 мільйонів доларів США (поки менше, ніж на TI5) і вже ні в кого немає сумніву, що вперше в історії не буде встановлено нового рекорду.

Нова ера кіберспорту

11 років тому Valve змінили кіберспорт, привернувши до нього увагу усього світу завдяки рекордному призовому фонду в 1,6 мільйона доларів. На кіберспорт звернули увагу не тільки розробники ігор, а і великі компанії, свонсори з далеких від кіберспорту напрямків та великі інвестори з усіх кінців світу. 

Через 10 років після цієї Революції у 2021 році Valve встановили недосяжний рекорд призового фонду, збільшивши і так неймовірні призові у 25 разів. 

Чи був 2021 рік піком, коли кіберспорт досягнув найвищої орбіти? Чи буде зруйновано міф експотенційного зростання кіберспорту разом з руйнацією міфу про завжди зростаючий призовий фонд The International? 

Можливо так, бо ми бачимо стрімке падіння популярності трансляцій Dota 2 та її конкурента League of Legends. Проте, можливо, знайдуться нові фактори і кіберспорт знову злетить?

Не зрозуміло, яким буде майбутнє, але руйнація золотого міфу The International оголошує початок четвертої епохи кіберспорту.

Новаторська ідея Valve зробити Compendium, а потім і Battle Pass, стала ключовою в історії величезних призових фондів The International і заклала основу для формування великих призових в інших дисциплінах кіберспорту і зрештою змінила кіберспорт, ставши фундаментом зростання і розвитку, а також основою домінації в кіберспорті розробників ігор. 

Кіберспорт пережив епоху зародження, епоху панування комп’ютерних клубів і створення перших міжнародних турнірів, епоху появи і панування The International і зараз входить в нову епоху, коли все більший вплив набувають великі інвестиції з Арабських країн та від інвесторів, пов’язаних з ігорним та іншими бізнесами, які використовують кіберспорт для відмивання грошей та різних не завжди чесних оборуток.

Чи принесе ця епоха розвиток і славу, чи кіберспорт скоріше втратить ніж отримає ми не знаємо, але життя триває і кіберспорт рухається разом з ним. 

Материалы по теме

Royal Never Give Up оголосила новий склад з Dota 2

Китайський кіберспортивний клуб Royal Never Give Up оголосив оновлений склад з Dota 2 до сезону Dota Pro Circuit 2023. Інформація про це з’явилася на офіційному сайті реєстрації команд від Valve.

Новий патч у CS:GO спричинив вибух інтересу до гри

0

Завдяки виходу нового патчу, який прибрав з офіційного списку карт Dust 2 та додав Anubis, онлайн CS:GO суттєво виріс і встановив планку у 1,129 мільйона одночасно граючих гравців.

З’ясувалася ймовірна причина, чому Valve прибрали Dust 2 зі списку офіційних турнірних карт

Схоже з’ясувалася причина, чому Valve викинули зі списку офіційних турнірних карт саме Dust 2, а не Mirage або якусь іншу карту. 

Професіонали відреагували на неочікувані зміни у CS:GO

Життя так влаштоване, що люди не люблять зміни, проте вони необхідні для прогресу. Всі це розуміють, але ніхто не очікував ті зміни, що вчора презентували Valve. Особливе обурення серед гравців викликала заміна Dust 2 на Anubis.