Мой кабинет

Для активации аккаунта, перейдите по ссылке, отправленной на Ваш электронный адрес

При изменении почты на Ваш текущий адрес будет отправлено письмо для подтверждения изменения.
Новый адрес не будет активирован до подтверждения со старого адреса.
Выйти

Ще кілька років тому Counter-Strike: Global Offensive був безумовним лідером серед тактичних командних шутерів та не мав жодного конкурента, проте два роки тому з’явився VALORANT.

За ці два роки гра від Riot пройшла період зростання, продовжує розвиватися та стоїть на порозі переходу на франшизну систему, яка має ще більше підсилити її позиції у світі кіберспорту! Мабуть, саме час подивитися, наскільки «перспективний новачок» здатен конкурувати з лідером жанру. Особливо це актуально в контексті протилежних напрямків, в яких дві конкуруючі компанії розвивають свої продукти. 

Різна філософія

Valve полюбляє відкриту екосистему. Компанія майже не впливає на розвиток гри, дозволяє проводити турніри незалежним турнірним операторам, не забороняю навіть дуже сумнівних спонсорів, не проти ставок на кіберспорт і навіть свої турніри віддає на аутсорс іншим, здійснюючи тільки поверхневе регулювання. 

Більше того найпопулярніші сервери з CS:GO — це незалежні компанії, які роблять продукт на порядок кращий, ніж надає сам розробник. Valve залишається лише займатися апдейтами гри та заробляти гроші, всю брудну роботу по розвитку за неї роблять найманці та волонтери. 

Конкуренти — компанія Riot Games навпаки звикла все контролювати. У її повністю закритій системі неможливе існування сторонніх серверів, а всім кіберспортом топового рівня займається спеціальний відділ компанії. Незалежним ТО майже немає місця в екосистемі VALORANT, вони не можуть навіть мріяти провести свій Мейджор, продати права на трансляції всьому світу та напхати у спонсори купу сумнівних букмекерів, криптобірж, та торговців скінами. 

Цього року гайки закрутять ще сильніше. Ті, хто не підпише контракти з Riot, взагалі не зможуть потрапити на найвищий змагальний рівень, бо вводиться франшизна система і грати в професійних турнірах зможуть лише запрошені команди. 

За плечима CS:GO десять років існування на ринку, підкріплені десятьма роками CS 1.6, за плечима VALORANT два роки з моменту виходу гри. Чи можна порівнювати популярність цих ігор зараз? Кількість новин про гру від Riot в англомовному просторі дуже велика, все каже про те, що вона вже наздогнала CS:GO, чи так це насправді? Подивімося на чисту статистику. 

Кількість турнірів за 2022 рік

CS:GO — 98

VALORANT — 18 

Різниця дійсно вражає. Проте є ще одна відмінність. 

Всі головні турніри з Valorant організували Riot, турніри від сторонніх організаторів є, проте на них ми бачимо мізерні у порівнянні з офіційними призові. Так відбувається через велику кількість обмежень для сторонніх організаторів, що робить Valorant не цікавим з комерційної точки зору. Фактично існування кіберспорту у грі забезпечується виключно компанією-розробником гри.

Водночас по CS:GO у 2022 році відбулося 98 турнірів, всі до одного з них проводили сторонні організатори та лише на Мейджорі, та RMR до нього їм допомагав розробник гри, виділяючи певні гроші. Це говорить про незалежність екосистеми гри від її розробника. Фактично ми бачимо, що CS:GO може існувати без Valve у той час, як таке існування для Valorant неможливе. 

Розіграні призові за 2022 рік

CS:GO — $9,461,228

VALORANT — $3,537,640

Призові у CS:GO лише втричі перевершують призові у VALORANT, тобто з точки зору гравців менш конкурентна гра від Riot виглядає досить привабливою. Проте слід пам’ятати, що призи розподілені не серед багатьох десятків турнірів, а серед кількох чемпіонатів від Riot, а значить шанси щось виграти для посередніх команд дуже малі. 

Онлайн гри

CS:GO — 500-600 тисяч користувачів онлайн

VALORANT — 700-900 тисяч користувачів онлайн

Якщо вірити статистиці, то вже зараз VALORANT є більш популярним серед гравців, проте популярність гри не є популярністю кіберспорту по цій грі. На боці CS:GO багаторічна історія та величезна база уболівальників, які накопичувалися десятиріччями. Буде справедливим сказати, що не всі гравці слідкують за кіберспортом як і не всі, хто слідкує за змаганнями регулярно грають у гру. 

Найбільш актуальними показниками популярності гри, як кіберспортивної дисципліни, є показники відвідуваності трансляцій найважливіших кіберспортивних подій. 

ТРАНСЛЯЦІЇ (статистика escharts.com)

Найбільшими турнірами у CS:GO вважаються мейджори. У VALORANT такими є турніри серії Champions, проте найближчий ще попереду, тому, на наш погляд, буде правильніше порівняти IEM Cologne 2022 з CS:GO, який закінчився тиждень тому, та VALORANT Masters Copenhagen, який закінчився учора. 

Обидва турніри мали схожий призовий фонд, на них були представлені найсильніші колективи планети, обидва проходили у Європі. 

VCT 2022: Stage 2 Masters Copenhagen

Пік глядачів — 786 185
Середня кількість глядачів — 317 748
Годин перегляду — 27 326 271
Час трансляції — 86h
Загальна кількість переглядів — 83 842 955

IEM Cologne 2022

Пік глядачів — 1 249 426
Середня кількість глядачів — 276 763
Годин перегляду — 25 831 188
Час трансляції — 93h 20m
Загальна кількість переглядів — 74 320 165

Як бачимо, турніри дуже схожі за багатьма параметрами. Проте майже за всіма показниками турнір по VALORANT випереджав турнір по CS:GO. Єдине виключення — це пік глядачів, який на турнірі у Кельні був значно вищий, що говорить про більшу загальну аудиторію гри. 

З іншого боку у середньому VALORANT збирав більше глядачів на трансляціях, що показує на більшу зацікавленість аудиторії та відсутність яскраво виражених лідерів типу NAVI чи FaZe, які додають глядачів своєю фанатською базою у фіналі. 

За головним показником, яким вважаються години перегляду, турнір з VALORANT також випередив топовий турнір з CS:GO. 

Не можна не відмітити й той факт, що у CS:GO турніри сильно бустять ставки у букмекерів, у той час, як у Валорант вони вважаються нелегальними, хоча і існують. 

Географія популярності

Найважливішим фактором, який робить VALORANT потенційно шутером №1 є його географія. Піки глядачів на трансляціях показують, що гра від Riot дуже популярна в англомовних країнах. Так VALORANT на піку зібрав 460 тис. глядачів на англомовних трансляціях у той час, як CS:GO зібрав 620 тис. Хоча цифри й відрізняються, проте новачок вже дихає в потилицю лідеру. 

Мегапопулярним VALORANT можна вважати в Бразилії та Японії. Так португальська мова зібрала на піку 200 тисяч глядачів, в той час, як у CS:GO було 204 тисячі, тобто в Бразилії, да CS:GO вважається топовою грою, конкурент від Riot вже наздогнав суперника. 

В Японії, звідки ми нещодавно бачили кадри переповненого багатотисячного стадіону з відбіркових ігор, схоже на те, що VALORANT вже став дисципліною №1. Трансляція японською зібрала на піку 185 тис. глядачів у той час, як з CS:GO взагалі не було трансляції цією мовою. 

Водночас регіон Східної Європи показує вірність «традиційним цінностям». Трансляція російською IEM Cologne 2022 зібрала 275 тис. глядачів на піку, у той час, як трансляція Мастерсу з VALORANT зібрала лише 22 800 глядачів, що майже у 10 разів менше. 

Висновки

Судячи з динаміки розвитку, показників онлайну ігор та показників трансляцій, VALORANT має усі шанси захопити лідерство у ніші тактичних командних шутерів та перевершили CS:GO у найближчі 2-3 роки.

Слід зазначити, що процес буде проходити неоднорідно. VALORANT вже домінує в Азійських країнах та наближається до CS:GO в Європі та Північній Америці, проте дуже відстає в консервативній Східній Європі. В Україні гра від Riot також майже не розвинена особливо у порівнянні з CS:GO. 

Можливо українському ком’юніті, особливо молодим гравцям, які тільки обирають свій шлях, слід звернути увагу на світові тенденції, та спробувати нову гру. Абсолютно точно зрозуміло, що Riot планує зробити свій тактичний шутер грою номер один у світі, а, як ми знаємо на прикладі League of Legends, все, за що береться Riot, вдається краще ніж у їх конкурента Valve. 

Не звернувши увагу на VALORANT український кіберспорт може втратити великий шанс проявити себе у, можливо, найпопулярнішій кіберспортивній дисципліні майбутнього. 

Материалы по теме

CEO NAVI Євген Золотарьов буде боротися проти російських талантів на TI 11

Директор NAVI Євген Золотарьов анонсував колективне звернення від ряду команд до Valve щодо формату проведення цьогорічних російськомовних трансляцій. CEO пожалівся, що у доті на відміну від CS:GO немає сильного авторитетного альянсу команд.

Valve звільнили Фінаргота з списку талантів TI 11 після скандалу навкого пуплікації ним антиукраїнських твітів

0

Valve прибрали блогера Фінаргота зі списку талантів російськомовної студії трансляцій The International 11. Про це Дмитро Плюснін повідомив на форумі Продоти.

NAVI сенсаційно програли G2, Vitality легко впоралися з Outsiders в рамках чвертьфіналів ESL Pro League 16

Команда NAVI сенсаційно програла G2 і стала другим фаворитом, який вилетів з ESL Pro League 16, не потрапивши навіть в четвірку найкращих.

В Києві відбудеться пабстомп, присвячений фіаналу ESL Pro League 16. Кількість місць обмежена

2 жовтня у день фіналу ESL Pro League в Києві відбудеться пабстомп, присвячений фіналу події. Організатори обіцяють бітбокс-шоу, розіграш м’ясно-пивного сету та ігрових девайсів від партнерів.